Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt
    Hjem Hvem er vi Det gode børneliv i dagplejen

Det gode børneliv i dagplejen

Værdier og holdninger i Dagplejen Silkeborg

Indledning

Det gode børneliv i dagplejen beskriver de værdier og holdninger som dagplejen i Silkeborg bygger på, og er i overensstemmelse med Silkeborg Kommunes Børn og unge politik og dagtilbudsloven. Vores mål er, at dagplejens værdier afspejles i den pædagogiske hverdag sammen med børnene.

Mission

Dagplejen i Silkeborg er et pædagogisk udviklende dagtilbud til 0-2 -årige børn.

Dagplejerne og de pædagogiske ledere skaber rammer der fremmer børnenes læring, trivsel og udvikling.

Vision

Alle børn skal opleve livsglæde og føle sig som en del af et fællesskab. Dette kendetegnes ved dagplejens faglighed og evne til at skabe trygge og nære relationer.

Værdier

I dagplejen skal børnene opleve fællesskaber båret af:

  • Anerkendelse
  • Barnets stemme
  • Plads til leg, fordybelse og læring
  • Stærke børnefællesskaber

Læs mere om vores værdier

Grundlæggende pejlemærker

Fælles fagligt ståsted 0-18 år

I Silkeborg Kommune arbejder vi alle sammen om at sikre det gode børne- og unge liv. “Alle skal med”.

Læs mere om Fælles fagligt ståsted på silkeborg.dk

Trivsel på tværs

  • Barnets ressourcer
  • Forældresamarbejde
  • Tværfagligt samarbejde

Læs mere om Samarbejdsmodellen for Trivsel på Tværs på silkeborg.dk

Sprogtrappen

Sprogtrappen anvendes som udviklingsredskab for sprog.

Læs mere om brug af Sprogtrappen i Silkeborg Kommune

Den pædagogiske læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan, Det fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer.

Illustration

Tre centrale dele er udgangspunktet, når den pædagogiske læreplan skal udarbejdes:

  • Det fælles pædagogiske grundlag
  • De seks læreplanstemaer
  • Brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Læs mere om Den pædagogiske læreplan i Dagplejen Silkeborg på silkeborg.dk

Det faglige fundament

Det faglige fundament i dagplejen

Det pædagogiske arbejde i dagplejen tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan, med fokus på brede læringsmål.

Vores børnesyn tager udgangspunkt i, at det at være barn har en værdi i sig selv. Børn er forskellige og har retten til at udvikle sig i eget tempo. Hvert barn skal respekteres som det er – og alle børn skal opleve anerkendelse, trygge relationer og fællesskaber.

Dette kræver en bevidst reflekteret praksis, med foranderlige læringsmiljøer og fokus på børnenes nærmeste udviklingszoner.

Dagplejepædagogik er kendetegnet ved at pædagogiske hverdagsrutiner indgår centralt i det pædagogiske arbejde.

Pædagogiske hverdagsrutiner er betydningsfulde, idet de er daglige, tilbagevendende, vedvarende og spredt over hele dagen. Hver dag!

det faglige fundament i dagplejen Grafik

Vores værdier

Anerkendelse:

  • Barnet mødes af en omsorgsfuld og kærlig dagplejer der skaber tryghed og er nysgerrig på barnets gode hensigter.
  • Dagplejeren er nærværende, tilgængelig og spejler barnet i mødeøjeblikket. Dermed hjælpes barnet med at regulere sig i en hver situation.
  • Dagplejeren møder barnet i sine følelser, samt italesætter dem. Barnet bliver anerkendt i sine følelser og intentioner.

Plads til leg, fordybelse og læring:

  • I dagplejen har legen værdi i sig selv. I legen opdager, bearbejder og udforsker barnet dets omverden og sig selv.
  • Læring skal forstås bredt, og læring sker netop gennem leg, relationer, aktiviteter og ved at blive udfordret. Nærværende og engagerede dagplejere tager udgangspunkt i den legende tilgang til læring i dagplejehjemmet, legestuen og lokalområdet.
  • I leg og aktiviteter kan dagplejeren understøtte barnets alsidige erfaringer og udvikle relationerne børnene imellem.
  • Dagplejeren støtter, guider og rammesætter legen for barnet, for at alle børn oplever at være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.
  • Dagplejeren retter sin opmærksomhed på hvad barnet er optaget af, følger barnets initiativ og giver tid til fordybelse.

Barnets stemme

  • I dagplejen handler Barnets stemme om at sikre barnets ret til og mulighed for inddragelse gennem leg, deltagelse og involvering.
  • Barnets stemme er retten til at være den man er – og til at være forskellig fra andre. Alle børn har behov og ret til at blive set, hørt og forstået.
  • Gennem inddragelse får dagplejeren en bred forståelse og et bredt kendskab til barnet. Dagplejeren hjælper barnet til at kunne mærke egne og andres følelser og behov.
  • Gennem faglige overvejelser skaber dagplejeren læringsmiljøer, der fremmer børnenes evne til at vente, vælge, lytte og ytre sig.

Stærke børnefællesskaber

  • I dagplejen er børnene en del af et lille og nært fællesskab og når de er i legestue, oplever de at være i et større, hvor de mødes med andre dagplejere og børn.
  • Dagplejeren understøtter at alle børn, uanset forudsætninger og baggrund er en del af børnefællesskabet ved at skabe deltagelsesmuligheder, hvor de oplever, at de er betydningsfulde.
  • Dagplejeren hjælper børnene med at få øje på- og knytte sig til hinanden og støtter samspillet børnene imellem.
  • Børnene hjælpes til at forstå hinandens intentioner - også i konflikter.
  • Dagplejeren følger barnets spor og bringer deres interesser i spil ind i fællesskabet.
Vores værdier To børn på en vej

Børnefælleskaber i legestuen

I legestuen mødes dagplejerne i et fagligt fællesskab. Her får børnene muligheden for at blive en del af et mangfoldigt børnefællesskab.

Børnene får relationer til og modspil fra en større gruppe børn og møder flere voksne. De får oplevelser gennem pædagogiske læringsmiljøer i anderledes og større rammer.

Legestuens indhold og opbygning tager udgangspunkt i børnenes aktuelle behov og kompetencer.

Legestuen understøtter sammenhænge og gode overgange i børnenes liv.

I Silkeborg kommune har vi legestue i forskellige former:

  • Heldagslegestue
  • Halvdagslegestue
  • Outdoorlegestue

Forældresamarbejde

Forældrene er de primære voksne i børnenes liv og har det primære ansvar for børnenes trivsel. Derfor inddrages forældrene aktivt omkring deres barns læring, trivsel og udvikling.

Dette sikrer dagplejeren gennem en daglig og tillidsfuld dialog med forældrene ved at lytte til forældrenes erfaringer og kendskab til deres barn.

Jo mere viden der deles, jo mere kommer det barnet til gode.

Vi ser forældrene som en ressource og en ligeværdig samarbejdspartner.

Læs mere om Forældrebestyrelsen i Dagplejen

Fotos børn i dagplejen Læs mere om pædagogikken i Dagplejen Silkeborg

Denne PDF er genereret den 23-11-2025 23.48

Søg en plads i Dagplejen Silkeborg

Dagplejekontoret

Søvej 1
8600 Silkeborg

Kontakt Dagplejen Silkeborg

Gå til: