Pædagogikken i Dagplejen
Hvordan arbejder vi med pædagogikken i Dagplejen Silkeborg
Mål og rammer for det pædagogiske arbejde og tilsyn i den kommunale dagpleje
Dagplejen er et lille overskueligt miljø med tæt følelsesmæssig tilknytning til én voksen. Det er den samme voksne, der varetager barnets behov i løbet af dagen i et hjemligt miljø, hvilket er med til at give barnet en tryg og overskuelig dag i dagplejen.
Dagplejens kerneopgave er at give det enkelte barn en oplevelse af at være noget helt særligt, hvilket skaber optimale udviklingsbetingelser for dit barn i den tid, det er i dagpleje. Det sker i et miljø, der stimulerer og fremmer dit barns udvikling og selvværd.
Det gode børneliv i dagplejen beskriver de værdier og holdninger som dagplejen i Silkeborg bygger på, og er i overensstemmelse med Silkeborg Kommunes Børn og unge politik og dagtilbudsloven. Vores mål er, at dagplejens værdier afspejles i den pædagogiske hverdag sammen med børnene.
Grundlaget for indholdet i det pædagogiske arbejde er beskrevet i dagtilbudsloven under Den styrkede pædagogiske lærerplan.
Læs mere om den styrkede pædagogiske læreplan (silkeborg.dk)
Det helt grundlæggende i samarbejdsmodellen for Trivsel på Tværs er, at vi vil sikre tidlig indsats.
• Jo tidligere vi opdager og reagerer på eventuelle problemer, jo nemmere er det at finde de gode løsninger og genskabe god balance og trivsel hos barnet.
Vi skærper således vores arbejde med børnenes trivsel, og det betyder bl.a.,
• at vi trivselsvurderer alle børn to gange om året.
• Hvis det giver anledning til bekymring, indkalder vi med det samme barnets forældre til en snak om det.
Modellen udspringer af Socialstyrelsens forskningsprojekt omkring opsporingsmodellen. Det går også under den populære betegnelse ”TOPI”.